En journalistisk tilgang til content kan løfte jeres kommunikation
Den tid er gået, hvor vores målgruppe troligt læser alt, hvad vi sender ud til dem fra ende til anden – hvis den tid nogensinde har været her. De digitale medier har gjort os alle utålmodige. Vi kan ikke forvente, at vores content bliver liket, kommenteret, delt eller klikket på, bare fordi vi sender det ud til vores følgere på de sociale medier.
Med den tiltagende udbredelse af kommercielt content på de sociale medier er alle virksomheder og organisationer med en content marketing strategi blevet et slags medie, som konkurrerer med andre virksomheder og organisationer om brugernes opmærksomhed. Netop som de traditionelle medier gør.
Derfor kan det være en god idé som kommunikations- eller marketingmedarbejder, der producerer content at tage et kig på, hvad de traditionelle medier gør. For gennem en journalistisk tilgang til produktionen af content, kan I for alvor løfte jeres kommunikation.
Show it, don’t tell it
Et af de vigtigste journalistiske værktøjer til produktionen af digitalt content som fx video er at fortælle det vigtigste skal først - kort og præcist. Jo længere vi kommer ind i videoen, desto flere detaljer kan der bygges på. Allerede efter de første 5-10 sekunder er langt de fleste seere væk. Når du laver storyboardet til din video, er det derfor essentielt, at du allerede helt i starten fanger modtagerens opmærksomhed.
Et andet vigtigt værktøj er ”show it, don’t tell it”. I stedet for at fortælle om alle de gode ting ved jeres produkt, så er det meget mere interessant, hvis I viser alle de gode ting ved jeres produkt. Et eksempel på begge værktøjer er nedenstående video om Skolemælkslegatet.
En nem løsning ville være at sætte lederen af skolemælksordningen foran et kamera og lade vedkommende fortælle om legatet. Men det er også den kedeligste løsning. I stedet kan man gribe opgaven journalistisk an og fortælle en god historie – nemlig historien om en klasse, der modtog skolemælkslegatet, og hvad de fik ud af det.
Videoen har et interview med skolens styrkebørnehaveklasseleder, et interview med to af børnene og dækbilleder fra klassens tur til bondegården. Den viser, hvad skolemælkslegatet er, hvad modtagerne får ud af det, og hvorfor man bør søge det.
Det er en meget mere autentisk og tillidsvækkende måde at fortælle om produktet, fordi det ikke er virksomheden selv, der fortæller om, hvor fantastisk deres produkt er. Samtidigt fortæller videoen, hvillen værdi som produktet tilfører modtageren. Og sidst men ikke mindst er det nemt at identificere sig med personerne i videoen, og det er afgørende for om seerne bliver hængende i længere tid end 10 sekunder.
Seneste kommentarer